Even voorstellen
Mijn loopbaan begint in 1981 als kleuterleidster. Tot 2003 ben ik op diverse basisscholen werkzaam als groepsleerkracht in de onderbouw. Welbevinden en betrokkenheid zijn voor mij belangrijke begrippen en ik ga steeds meer werken volgens principes van basisontwikkeling.
Als gevolg van het akkoord "Weer Samen Naar School" komen vanaf 1991 meer kinderen in de groep die voordien naar het speciaal onderwijs gaan. Ik ervaar het als een uitdaging om juist deze kinderen verder te helpen. Ook zijn er kinderen met traumatische ervaringen in de groep. Hier ondervind ik de beperkingen van een leerkracht om deze kinderen te helpen deze ervaringen te verwerken. Van 2003 - 2007 ben ik werkzaam bij "Stichting Kinderopvang Bodegraven" als groepsleidster bij de naschoolse opvang en doe ervaring op met werken met oudere kinderen (7- tot 12-jarigen).
In 2001 start ik met de deeltijdopleiding voor psychomotorische kindertherapie "Le Bon Depart" in Breda. Psychomotorische kindertherapie helpt kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling en dat laten zien in hun gedrag door middel van onder andere muziek en beweging weer in balans te komen. De stage doe ik op een medisch kleuterdagverblijf en behandel daar twee kinderen met gedragsproblemen. De één als gevolg van autisme, de ander door een hechtingsstoornis. Ook kinderen met bijvoorbeeld schrijfproblemen, een negatief zelfbeeld of (faal)angst kunnen door deze therapie geholpen worden. In oktober 2004 rond ik de studie af met een diploma en start in 2005 met een praktijk.
Samenwerking
In 2011 ga ik een samenwerkingsverband aan met Suzan Bik, psychomotorisch kindertherapeute in Waddinxveen.
Reacties uit de praktijk
van ouders:
"Wij als ouders zijn vooral blij dat zijn angstige en erg onzekere houding stukken verbeterd of zelfs verdwenen is. Daar ging het toch om. Dank voor je belangstelling naar L toe en veel succes met je praktijk! We hebben er allemaal goede herinneringen aan hoor!" (ouders van L, 7 jaar)
Laatst kwam J thuis uit school en zei: "Mam, tegenwoordig heb ik vrienden!" Moeder van J (11 jaar)
"Onze dochter had grote moeite met de concentratie en werkhouding. Ze had geen echte vriendinnen en was snel boos. Nu gaat het goed op school, ze krijgt zelfs extra werk, ze is vrolijk en heeft nu volop vriendinnen." Vader van Y (8 jaar)
"P had last van verlatingsangst en liep achter in haar ontwikkeling. Het gaat nu veel beter met haar. De ontwikkelingsachterstand is kleiner geworden en ze kan nu vertellen wat haar dwars zit." Moeder van P (5 jaar)
D, had na de scheiding moeite om te gaan met alle veranderingen. Hij had moeite met inslapen, was bang dat ik ook weg zou gaan. Op school ging het niet zo goed. Hij was erg stil en teruggetrokken. Hij moest vaak huilen als hij het weekend naar zijn vader ging. Nu is hij weer vrolijker en levendiger. Ook de leerkracht ziet dat het beter gaat. D gaat nu in het weekend vrolijk naar vader en komt ook vol verhalen weer thuis. Moeder van D (9 jaar)
van kinderen:
Lieve jufvrouw Anette, Ik vind het leuk op curses. Ik noem het speelcusus. Want we doen spelletjes. Ik vind u ook lief. En ik vind het ook gezelig. Van L.
Annette, Dankjewel dat je geholpen hebt dat ik niet meer de baas speel En ook dat het niet erg is dat iedereen (nou ja, bijna iedereen) iets kan wat ik niet kan en zelfvertrouwen heb gekregen. Jammer dat ik nu niet meer kom. Misschien kom ik nog eens voor de lol. Doei J. Héééél vééééél lieeeeeefs. - J.
Lieve Annette ik vond het heel leuk bij jou Wij hebben heel veel leuke dingen bij jou gedaan Goetjes van P.
Hee Annette, Ik heb veel bij u geleerd. Dankje wel. Ik vind het jammer dat ik weer weg moet. Groetjes, S.
Bedankt Annette, Het was heel leuk samen. Liefs D.
Lieve juf Anette, Dank u wel voor het heele jaar Ik wens u veel geluk - L.
Bedankt voor alles - J.
Workshops
Het is mogelijk een workshop op maat te laten verzorgen. Het thema, locatie en tijdsduur kunnen in overleg worden vastgesteld.
Voorbeelden van thema’s zijn:
- Ontwikkelen van een gezond zelfbeeld
- Het belang van spel en bewegen
- Relatie tussen bewegen en leerresultaten
- De ontwikkeling van het jonge kind
De inter–actieve workshops zijn praktijkgericht, levendig door het zelf te ervaren. Er is ruimte om eigen ervaringen te delen en vragen te stellen.
Neem met mij op voor meer informatie.