Wat is er aan de hand?
De ontwikkeling van een kind verloopt niet altijd zoals je had verwacht.
Soms loopt het thuis en/of op school niet op rolletjes.
Je merkt dat je kind niet lekker in z’n vel zit.
Je ziet, je kind is...
- onhandig/houterig
- onzeker
- ongedurig
- overbeweeglijk
- teruggetrokken
- traag
- gespannen
- (faal)angstig
- agressief
Of last heeft van:
- aandachtsproblemen
- negatief zelfbeeld
- schrijfproblemen
- coördinatieproblemen
Kortom, er is iets met je kind aan de hand, maar je begrijpt niet goed wat.
Wat is psychomotorische kindertherapie?
PMKT is een individuele therapie voor kinderen en jeugdigen die op een of andere manier vastlopen in hun ontwikkeling.
Door middel van beweging, muziek en spel wordt in een veilige omgeving onder deskundige leiding van een therapeut gewerkt aan een veranderingsproces bij het kind.
Het kind krijgt kans negatieve ervaringen te verwerken en nieuwe positieve ervaringen op te doen. Zo ontstaat voor het kind weer ruimte om zich verder te ontwikkelen.
Samenwerking met mensen uit de leefomgeving van het kind, ouders/ opvoeders en leerkrachten, is een belangrijk uitgangspunt van de therapie.
Hoe werkt de therapeut?
De werkwijze kent de volgende stappen:
• Intakegesprek: alle factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van het kind worden besproken.
• Onderzoek: het kind komt driemaal een uur naar de psychomotorisch kindertherapeut voor observatie en/ of testen. Soms er is er ook een observatie op school.
• Advies: de uitkomst van het onderzoek leidt tot een onderzoeksrapport en persoonlijk advies. Als u daarmee instemt, wordt een individueel behandelplan opgesteld.
• Behandeling: De duur van de behandeling is afhankelijk van de hulpvraag en de behandelresultaten.
Tussentijds zijn er regelmatig voortgangsgesprekken met de ouders/ opvoeders en eventueel met de leerkracht, arts of andere behandelaar.